Tacksamhet i all ära!

NSD Idag

Han fick men för livet - nu åtalas bilföraren
Luleå/Arvidsjaur.
 Den 36-årige säljare som i september förra året körde på vägarbetaren Ken Lundqvist, 33, Arvidsjaur, åtalas för grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Olyckan inträffade den 26 september på en vägsträcka mellan Strömsund och Backskäret, längs E 4.
Vägarbetarna Ken Lundqvist och hans kollega var klara med sitt arbete och stod på var sin sida om släpfordonet.
Lundqvist stod mellan släpet och vajerräcket.
Enligt vittnesuppgifter ska bilisten ha kommit
i hög fart. Dessutom bytt körfält innan han körde in i släpet.
Flög 20 meter
Kollisionen blev kraftig. Släpet träffade Lundqvist som flög över till motsatt vägbana.
Enligt polisens anteckningar från olycksplatsen flög Ken Lundqvist cirka 20 meter.
Bilföraren, en säljare från Umeå som vid olyckstillfället var 35 år och på väg söderut, sade i de första förhöret på olycksplatsen att han pratat i mobiltelefonen före smällen.
Det utandningsprov som togs var negativt.
Tappade kontrollen
Vid ett senare förhör sade Umeåbon att han körde
i cirka 90 kilometer i timmen.
Strax före olyckan körde han på något ojämnt.
Det ledde till att en bokningskalender föll från en väska i framsätet och mot en vattenflaska vid växelspaken. Sedan mot föraren, som tappade uppmärksamheten och kontrollen över bilen.
Umeåbon sade sig inte heller sett någon skylt som visade på att hastigheten sänkts till 50 kilometer i timmen. Inte heller att en del av vägbanan var avstängd.
Har ingen förklaring
Han kunde inte heller ge någon förklaring till varför han helt plötsligt bytt körfält.
Lundqvist ådrog sig bland annat en bäckenfraktur, fraktur på vadbenet och ledbandsfästet gick av. Han fick tillbringa tre veckor på Sunderby sjukhus.
Efter bäckenoperationen har Lundqvist fått ljumsbråck som ska opereras senare.
Varningsklocka
I måndags opererades Lundqvist för förträngningen
i urinröret.
- Sjukskrivningen är förlängd in i oktober, säger Ken Lundqvist och berättar att problemen kvarstår.
Det handlar bland annat om konstant ont i ländryggen och dåliga knän.
Hur känns det när åtalet väckts?
- Det känns bra att få dra ett streck över det inträffade, säger han samtidigt som han har förhoppningar om att olyckan ska bli en varningsklocka för andra bilister.
- Jag hoppas att fler tänker efter. Det hoppas jag verkligen. Gör de det, så är det bra.
Men för livet
Den snart 31-årige Ken Lundqvist räknar med men resten av livet.
Något som även läkare gett besked om.
- Ganska säkert. Jag har nog blivit så bra som jag kan bli.
Något vägarbete räknar han inte med i framtiden, trots att träningen gör att han blir starkare.
- Något lämpligare. Jag längtar efter att få börja jobba. Det har varit en lång och jobbig tid att gå hemma, säger han.

Här finns en till artikel:
http://www.kuriren.nu/lokala/lulea_artikel.aspx?ArticleId=4149634&place=Luleå

Snart ett år sedan vårat liv förändrades för alltid!
Inget straff är nog...
 Varför ska jag bara vara tacksam för att Ken lever och glad för att det inte var värre? Jag är så trött på sådana kommentarer, du ska vara glad för att han lever! Det var väl skönt att det inte var värre!
Jag är inte glad ...
jag är så ledsen att det gör ont varje dag, det inte en dag utan att jag tänker på vilket hemskt öde som drabbat Ken.
Klart att det skulle vara värre om han dött eller fått värre skador men han har inte förtjänat att ha så här ont. Han skulle ha kunnat leka med sin son, han skulle ha kunnat jaga, han skulle ha haft ett jobb!
Jag är arg och bitter och hoppas innerligt att jag aldrig behöver träffa den 36 årige föraren. 
Tänk dig själv att den du älskar mår så här dåligt medans den som orsakat allt är fullt frisk och har kvar sitt körkort och kan leka med sina barn om han har några.
Nej livet är orättvist!


Kommentarer
Postat av: Jessica

Kramiz!

2008-09-10 @ 20:58:54
URL: http://jessica05.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0