Ha den äran Ken!

   
   Kommentera artikeln

Vägarbetaren Ken skadades för livet

Debatten startad av Webbred
Startad: 1 timma och 36 minuter sedan


Det finns 1 kommentarer.

En grym och onödig händelse, viktigt att ta hänsyn till andra människor särskilt i trafiken. Bra att ni uppmärksammar och påminner om Ken och hans öde. Jag känner extra för honom och hans underbara familj han är min systerdotters sambo så jag är väl insatt fast jag bor i Skåne. Mvh. Mayny.

Anmäl >Mayny Lundström (1 timma och 36 minuter sedan)

TACK MAYNY!!

Förstora Det har gått ett år sedan olyckan, men fortfarande lider förre vägarbetaren Ken Lundqvist, Arvidsjaur, av smärta och sviter efter olyckan. Han har tvingats ändra sin livsföring, men han klarar kortare promenader med pudeln Cleo. As if!! Shiva möjligtvis men Cleo.. de är väl inte direkt kontanta...
Foto: Jens Ökvist

Vägarbetaren Ken skadades för livet ARVIDSJAUR För snart ett år sedan blev vägarbetaren Ken Lundqvist, Arvidsjaur, påkörd av en bil på E4. Han flög 20 meter och skadades allvarligt. Än i dag lider Lundqvist av svår värk och blir förmodligen aldrig helt återställd, men något agg känner han inte mot bilföraren som nu åtalas för vansinneskörningen. PT hälsar på Ken Lundqvist i hemmet i Arvidsjaur. Han är fortfarande sjukskriven och för ett par dagar sedan genomgick han ännu en operation när urinröret lagades och snart väntar en ljumskoperation. Förmodligen blir Ken Lundqvist aldrig helt återställd och att återgå till jobbet som vägarbetare är knappast att tänka på.
- Läkarna tror inte att jag kan bli så mycket bättre. Jag har hunnit grubbla en hel del över framtiden, men förhoppningsvis kan jag jobba som mekaniker för ett biltestföretag i vinter. På sikt måste jag kanske skola om mig, säger han stillsamt.
Det är en fin septemberdag som gjord för att vara i skogen, men att ägna sig åt favorithobbyn fågeljakt är inte att tänka på. Värken är för svår och det blir värre att gå långt, särskilt i ojämn terräng.
- Det är trist. Jag har fått omvärdera mycket. Att köra skoter som förr lär bli problematiskt, säger Ken Lundqvist.
Det var den 26 september i fjol som Ken Lundqvist arbetade på E4 i Strömsund utanför Luleå. Hastigheten var nedsatt och ett körfält avspärrat. Där stod vägarbetarnas bil med släp parkerat. Ken Lundqvist stod alldeles bredvid när en 35-årig Umeåbo kom körande i hög fart och rände in i släpet. Smällen blev fruktansvärd och Ken Lundqvist hade oturen att träffas av släpet.
- Jag minns inte mycket, men enligt polisen flög jag 20 meter. Jag var vid medvetande, men det pirrade konstigt i kroppen och jag frågade arbetskompisen Fredrik Berglund om jag var skadad.
Svårt skadad
Skadad var han. Halva bäckenet lossnade från ryggraden och trycktes fram. Ett vadben bröts, ledbanden i knäna brast och mjukdelsskadorna var omfattande. I flera timmar opererades han på Sunderby sjukhus och veckorna efter är omgärdade av ett töcken.
- Jag hade fruktansvärd värk och fick en massa starka mediciner. Efter tre veckor fick jag komma hem, men de första månaderna var jag mest sängliggande. Jag gick ner tolv kilo. Det var jobbigt då.
I dag har värken klingat av något och Ken Lundqvist försöker undvika värktabletter. Han vägrar deppa ihop, men säger att det kan bli mycket "klösa tapeter" emellanåt.
- Den enda fördelen är väl att jag fått vara hemma mycket med min tvåårige son William och min sambo Anna. Det värmer älskling!
Snart rättegång
Den 35-årige man som körde på Ken Lundqvist har i dagarna åtalats och snart väntar rättegång. Mannen är misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.
- Jag hyser inget agg mot honom. På sätt och vis tycker jag synd om honom. Han har ringt ett par gånger och bett om ursäkt. Det hedrar honom att han gjorde det.
 Önskar att jag kände detsamma, mina dagar går inte åt till att hata men träffar jag denna människa kommer jag nog att känna hat!
Försäkringarna har täckt Ken Lundqvist förlorade arbetsförtjänst och i samband med rättegången kommer skadeståndsanspråk att resas. As if, långt ifrån vad han tjänade varje månad, en stor del av lönen är traktamente och det ersätter försäkringskassan inte..
Framtiden är, som sagt, oviss, men Lundqvist hoppas kunna jobba litegrann som mekaniker i vinter. Och så väntar ju elitseriehockeyn med favoritlaget Skellefteå AIK i fokus.
- Jag gillar hockey och särskilt AIK. I våras for jag och såg en match live med fickorna fulla av värktabletter. Ha ha lysande kommentar we like Ken!

Grymt bra skriven artikel, tycker det är den bästa som skrivits om Kens olycka. Tänk att fast än det gått ett år så känns det som igår. Jag ryser i hela kroppen, ett illamående tilltar i styrka desto längre jag läser och tårarna trillar nerför kinden.

Jag vet att det blir långa artiklar och inlägg men det får ni ta det är detta som rör sig i mitt huvud just nu.
Jo också att min mamma ligger i Piteå efter att ha fått en ny höft, tar det aldrig slut så att du kan få njuta av livet?
Farmor Jeanette är på besök och jag tror aldrig att vi släpper hem henne igen.
Ken har fyllt 32 år- Hipp hipp Hurra!

Kram kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0