Barmark at last!

Hundprat börjar
Mina fina schäferflickor och jag har varit ute en långkörare även idag. Sist var i fredags när jag hade William med mig. För att vara fem år gammal är han en hejare på att både lägga spår och hänga med i spårlinan. Inte ett gnäll så långt ögat nådde.
Spårade brevid renslakteriet som störning, inga problem för hundarna. Bästas spår gick över betonggrisar och över träd och ris och snår. Håller på att lära även henne att spåret fortsätter på andra sidan ett hinder att man inte behöver gå runt. Hon har börjat fatta galoppen.
Shiva fick ett lägre spår. En kul grej var när jag hade lagt spåret över en liten bäck som jag hoppat över. När jag gick spåret så stannar hon och luktar i vattnet men vattnet rinner ju undan så hon stod och vred huvudet fram och tillbaka och försökte få vittring tills hon äntligen lyfte huvudet och vädrade lite högre. Jag spårar ofta genom grunda vattenpölar och vattendrag så hon är van med att spåra vatten men vi har nog aldrig spårat rinnande vattendrag. Hi hi, vi fick oss ett gott skratt åt finlisa.
Idag har vi haft om möjligt ännu roligare. Shivas spår var ca 1,5- 2km långt. Innehöll skogsmark, ängsmark, grus, is och asfalt. Hon hade lite problem med övergången från ängsmark till is där snurrade hon ett par varv. I övrigt gick hon bättre än bra. Alla vinklar och alla apporter. Bröt skogspinnar och släppte i spåret, de minsta var ca 2 cm, hon tog varenda en! Glad matte! Liggtid ca 1 timme.
Bästa den vilda huliganen fick sig en riktig utmaning. Hennes spår började på jo du läser nu rätt, lecakulor. Det var spännande men det funkar. Sen kom vi till tre staplar betongplattor ca en meter höga som rörde sig när man klev på och klättrade över, lite läskigt men det gick bra, hon klättrade självmant upp utan påvisning från mig. Hurra! Över ängsmark. Krypande genom någon konstig järnställning, matten fick i allafall krypa eller åla. Sen över asfalt och grusväg. Sen kom vi till ett fruktansvärt snårigt parti med mycket vatten is och snö. Trodde aldrig att hon skulle ta sig igenom utan att tappa spåret men tro på tusan att hon grejade det hur fint som helst. Sen över asfalt och grus igen och ut på ett hygge, balansgång längs ett träd och sen en spetsvinkel ut i skogen igen. Väl i skogen två räta vinklar och sen kom slutapporten. Längd på spåret var typ en till två kilometer. Bästa fick även hon skogspinnar och som den lilla stjärna hon är så fixade hon det, den minsta var även här ca två cm. Hade även en apport där spåret var som värst och hon plockade den så fint. Var lite tveksam till om jag skulle låta henne gå det här spåret, tyckte att det blev nog så svårt men jag tänkte att jag prövar och avbryter om det blir för jobbigt för henne. Liggtid Dryg timme
Sen körde vi lydnad även efter spårningen på sandbacka. Shivas kryp tar sig och Bästas platsliggning och hopp sitt hopp tar sig så sakteliga.
Är så glad att vi äntligen börjar ha lite barmark. Variation förnöjer ju!
Hundprat slut, jo jag vet att det blir rätt mycket av den varan men så är det.
Sen är Albin äntligen frisk igen eller nåja han äter ju penicillin. Han har varit sjuk i över tjugo dagar. Åt penicillin mot lunginflammation var hur pigg som helst, slutade med penicillinet och blev sjuk direkt igen. Han var så sjuk att jag blev rädd. Vi fick ge honom två ml vatten i minuten i ett dygn, det med medicinen och han piggnade till och nu verkar han må hur bra som helst igen. Sen fick han konstiga nässelutslag igen med febern. Helkonstigt. Vågar nog inte ropa hej förrän han slutat med medicinen. Nu räcker det för mitt lilla hjärta.  Glädjer mig åt att han mår bättre och att Ken är hemma igen, inget mer Svappavara. Familjen samlad precis som den ska vara. Har semester än så därför blir det en hel del hundprat eller kanske till och med mer än vanligt eftersom jag tränar snäppet mer när jag kan och sen är ju årets tävlingspremiär på två veckor...
Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Underbar läsning :) Skönt att lilleman mår bättre och sitter bara och ler löjligt när jag läser om era spårbravader. Så duktiga tjejer!!! Kram till dig och mysfamiljen <3

2012-05-20 @ 21:41:00
URL: http://www.dianastigens.se
Postat av: Anna

Kramar tillbaka till dig bästa Åsa! Vi har så skoj är alldeles lyrisk. Du skulle ha sett Shiva vid bäcken hon såg ut som om hon såg på tennis! Tack för att du kommenterar. KRAMEN

2012-05-20 @ 22:50:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0